Berichten van de zondagochtendgroep

Het is langzaam aan dan toch eindelijk herfst geworden , of misschien wel winter. Het heeft perslot van rekening toch al gevroren.

Wordt er dan nog gevaren ? Ja !!!

Er is een klein groepje diehards die de hele winter doorvaart, genietend van de rust die in deze tijd op het water heerst. De eigenaren van de stank en herrie veroorzakende motorbootjes zitten thuis op de bank achter de warme chocomel en de enkele zeiler die je tegenkomt is een echte watersporter. Veel watervogels , een waterig zonnetje wuivend riet, eigenlijk zijn er in dit seizoen alleen mooie dingen op het water.Valt er dan niets te melden ? Jawel, de omstandigheden zijn merkbaar anders. Soms vaar je in de mist, hetgeen je verplicht een kaart en kompas mee te nemen , soms waait het zo dat het i.v.m. de watertemperatuur verstandig is om langs de kant te varen. Een hagel of sneeuwbui moet je kunnen hebben, dat maakt het avontuur. Varen met een boot die wit is van de sneeuw of het gekletter van hagel op je dek .. dat is varen in de winter. Varen langs besneeuwde oevers of een klein stukje ploegen door een dun laagje ijs wat krakend voor je aan de kant gaat , ook dat is varen in de winter. Natuurlijk is de uitrusting aangepast aan de omstandigheden. Warmte-ondergoed een goed waterdicht anorak , een fleece trui en het onvermijdelijke neopreen zijn 's winters min of meer noodzakelijk. Ook handschoenen of peddelmoffen en een muts zijn onmisbaar. Een set droge warme kleren , een handdoek, en een extra jas onder je voordek, zijn ook van die zaken waar je ‘s winters serieuzer mee omgaat dan wanneer het buiten 30 graden boven nul is. Is het dan alleen maar koud ? Nee , uit de wind in de zon tref je hier bijvoorbeeld op ons eigen “Hooft” het “wintersportgevoel”. Stel je voor, in Januari met korte mouwtjes buiten in de zon op een onbewoond eiland …. En dat in Nederland ! Op de terugweg weer een hagelbui op je hoofd, over afwisseling gesproken. Moet je daar nou echt een diehard voor zijn ? Wij vinden van niet! Het geheim zit in je kleren, beter iets te warm dan een beetje te koud. Er wordt gevaren op het Gooimeer , het Hooft en de Stichtse-brug zijn meestal het doel. De snelheid ligt niet extreem hoog maar er wordt wel in een keer doorgevaren naar het doel en de pauzes zijn relatief kort om het afkoelingsspook te ontmoedigen. Het devies luidt: ”niet piepen maar peddelen”. We vertrekken meestal rond een uur of negen van af het botenhuis en proberen voor 1 uur weer terug te zijn. Bij mooi weer of extreem slecht weer wordt het basisplan aangepast. Zo zijn we wel eens bij harde wind naar de sluis gelopen en hebben op de Hogevaart en de Noorderplassen gevaren, en bij extreem mooi weer kan soms de afstand wat verlengd worden.

Is de interesse gewekt ?

Voor informatie :

Dik Botter ; dbotter@chello.nl

Rik Koorenhof ; hj.koorenhof@chello.nl

 

terug naar verslagen / foto's