Vrouwtje van Stavoren

Google Earth

Oude Zeug Staveren vv.

 

Eindelijk heb ik een groep gevonden, die lange afstanden vaart in een tempo, waar ik wel tevreden mee ben. Na een introductietocht eerder dit jaar om elkaar beter te leren kennen en tegelijk het varen van een forse afstand, namelijk Roptazijl Vlieland vv op één dag, hebben we besloten om vaker samen te varen. De uitnodiging om op zondag 19 november van de haven de Oude Zeug (ten noorden van Medemblik) naar Staveren en weer terug te varen is dan zeer welkom. Ik heb niet vaak in de herfst op het IJsselmeer gevaren en ik voel een zekere spanning. Is het IJsselmeer inderdaad zo onvoorspelbaar als men zegt. Hoe zal deze tocht verlopen?

Er is windkracht 2-3 voorspeld uit variabele richtingen, waarschijnlijk zuid tot zuidwest. 's Morgens wat regen en s middags mogelijk zon.

Ik kom wat later aan, want ik ben verkeerd gereden met de auto. Maar toch lig ik als eerste in het water. Jarenlange routine hebben mij redelijk snel gemaakt wat betreft het inladen van de kajak. We gaan op weg vanuit de haven de Oude Zeug, een werkhaven, waar inmiddels een scheepswerf aan is verbonden. Het water is onrustig, zoals ik dat gewend ben van het Markermeer. De golven zijn echter wel wat hoger bij windkracht 3 dan op het Markermeer. Dat zal wel komen door de grotere diepte.

De tocht van 17km naar Staveren verloopt voorspoedig. We moeten wat uitkijken met betrekking tot de scheepvaart en tweemaal een draagvleugelboot. Na 2,5 uur varen lunchen we bij de haven van Staveren in een praathuisje. Na drie kwartier zijn de verhalen aan elkaar verteld en gaan we weer terug naar Oude Zeug. Halverwege de oversteek neemt de wind af en komt zowaar de zon tevoorschijn. De golven worden lager. Na opnieuw 2,5 uur varen komen we weer aan op de plaats van vertrek.

En wat is daar nou zo leuk aan, vragen mensen mij wel eens. Dit keer is het voor mij de redelijke snelheid waar mee wordt gevaren. Verder de weidsheid van het IJsselmeer, waarbij de kust of niet goed te zien of niet goed te herkennen is. Zodoende moeten we zoeken welke koers er wordt gevaren, rekening houdend met de windrichting. De golven en de onrust van het water is typisch voor groot water en de zee. Dit fenomeen zal je minder of helemaal niet vinden op de randmeren en kleinere meren, zoals bv in Friesland, waar de golven van één kant komen. Het is de uitdaging om al deze elementen te trotseren met je eigen ranke kajak.

 

Leen Braber

 

terug naar verslagen / foto's