Kanoweek Noord Holland

Van het Gooimeer via het Markermeer naar het IJsselmeer van 6 t/m 13 augustus 2005

Na een uur vertraging door de regen gingen we van start, de wind was sterk, volgens kenners windkracht 6, en de weersvooruitzichten zagen er niet best uit. Maar we zetten door en na een stop op het Hoofd ging de koers richting de sluis van Muiden waar we een half uur in de regen hebben gewacht tot we geschut konden worden. Via het Amsterdam Rijnkanaal richting Amsterdam waar we een plekje voor de nacht gingen zoeken. Bij een kleine werf met een hele gezellige kantine mochten we onze tenten opslaan. In de kantine en hebben we lekker gegeten en met de overige gasten, allemaal Amsterdammers een hele gezellige avond gehad. ‘s Nachts regende het niet normaal zodat mijn telefoon naast m'n luchtbed dreef en bellen onmogelijk was.

Dag 2

De 2 e dag begon met een lekker zonnetje zodat we de tenten konden laten drogen en rustig vertrokken richting Monnickendam. Op het Amsterdam Rijnkanaal was het erg druk en er stond veel wind en besloten we maar binnen door te gaan via de Cruqiuskade naar Wittenburg binnen IJ naar het IJ waar erg hoge en onberekenbare golven stonden. De pont stopte netjes voor ons maar Frank moest hard werken om de draaikolk door te komen. Nadat hij weer op adem gekomen was konden wij, na een half uurtje wachten door de sluis. Daarna een rustig stukje varen richting het Schouw, maar we moesten toch weer even onder het riet schuilen. Na de bui rustig door het mooie Broek in Waterland gevaren waarna we om Monnickendam heen in de Gouwzee aankwamen.. Bij de jachthaven Hemmeland in de passantenhaven hebben we onze tenten opgeslagen en in het dorp heerlijk Spaans gegeten en na een slaapmutsje bij de campingburen werd het heel stil op de camping.

Dag 3

Op deze camping zijn we blijven wachten op Hans die vanuit hier met ons mee gaat varen. We besloten een tochtje naar Marken te maken, door de harde wind werden we zo de haven in geblazen tot verbazing van de mensen op de kade. Nadat we ons proviand hadden aangevuld zijn we, tegen de wind in teruggevaren, Frank's boot werd door een golf recht op gezet wat veel bekijks trok, maar we zijn toch heelhuids op onze camping aangekomen waar we onder het genot van een drankje “sterke” verhalen over onze tocht hebben verteld. s'Avonds hebben we nog even in een open zeilbootje gevaren en daarna in de slaapzak om de volgende dag richting Volendam te gaan varen.

Dag 4

Na een uurtje varen bij rustig weer kwamen we onder veel belangstelling in Volendam aan, er schijnen daar allerlei boten aan te meren maar kano's is een zeldzaamheid. Via een zeilboot zijn we op de wal geklommen wat een grappig gezicht bleek te zijn voor toeschouwers op de wal. Na een lekker volendams visje gegeten te hebben zijn wij weer teruggevaren naar ons kampement. s'Avonds nog even gezeild en toen weer lekker onder de wol.

Dag 5

Rond elf uur kwam Hans en na een snelle kop koffie vertrokken we, uitgezwaaid door de camping gasten richting Edam. Omdat het weer slecht was besloten we binnendoor te varen dus eerst door de sluis wat een uur duurde omdat de sluiswachter net aan het eten was. Na een rustige tocht kwamen we in het mooie stadje Edam waar we na een korte pauze richting Warder gingen over het Markermeer. Na een pittige tocht met een flinke wind kwamen we aan op een nogal dure camping in Warder. Na veel gedoe met uitstappen hebben we natuurlijk weer onder veel belangstelling de spullen uit de kano gehaald en de tenten opgezet, toen wij een toeschouwer ook nog een biertje aanboden werden we bij hem in de caravan uitgenodigd en ik gelijk door de eerste de beste stoel zakte, een mooie binnenkomer. Maar de avond werd toch heel gezellig.

Dag 6

Met de vorige avond nog in de armen gingen we richting Hoorn, met de wind mee hadden we toch nog een lekker tempo en in de drukke en gezellige haven aangekomen eerst maar eens een koffiehuis opgezocht waar we op een hele aparte manier koffie kregen. Toen via Schardam naar Avehorn door een leuke landelijke omgeving met kleine dorpjes en kleine vaartjes. Op de camping van Avehorn was het feest met “pot- en paalzitten”. Toch maar op tijd in de slaapzak want morgen volgt er nog een flinke tocht.

Dag 7

De volgende ochtend, na een nacht met flinke regenbuien, bleken er toch nog mensen op de palen te zitten, we zijn toch maar weer verder gegaan. Het plan was om naar Alkmaar te gaan maar dat is niet gelukt dus probeerden we via Oosthuizen richting Edam te varen. Bij Oosthuizen aangekomen bleek dat er nog geen 20 cm water in de vaart stond dus zijn we maar weer omgekeerd en via het Noordhollands kanaal naar Purmerend gegaan.Dit alles werkte niet mee aan de goeie stemming en toen we in Purmerend geen camping of haven konden vinden zijn we naar de passantenhaven van Neck gegaan waar een leuke kampeerplek een lekkere douche en een heerlijk Grieks restaurant was, dus de stemming zat er snel weer in. De volgende ochtend werden we door Louis opgehaald en was een heerlijke week alweer voorbij.

Maar we gaan het beslist nog eens herhalen.