Almere-Makkum 2011

Van 15 t/m 18 September is het weer gelukt. De “Tocht der Tochten” is volbracht.

Drie Aquaviters en een ex-Aquavietster waren donderdag om 10 uur bij het botenhuis. Boten ingepakt en koffie gedronken. Degene die het Senseo apparaat in de kantine heeft neer gezet verdient een lintje! Kinderlijk eenvoudig en lekker snel je koffie klaar zeker op een moment van vertrek is dat precies wat je wilt. Goud waard !
Wie waren ze ? Dik Botter , Marco v/d Laak , Martine Sprangers en onder getekende.
Met een lekker zonnetje en weinig wind gingen we om een uur of half twaalf naar Edam waar we de tenten nog heerlijk droog hebben opgezet. Vrijdag met een stevige wind grotendeels tegen, over de HoornseHop. Jawel het water waar ik de tijdens mijn allereerste poging gestrand ben omdat ik nog niet toe was aan de onstuimigheid van het water . Ook nu stonden er weer stevige en eigenlijk merkwaardig steile golven. Maar toch ging de overtocht naar Wijdenis de eerste pauzeplek vlekkeloos. Bij Enkhuizen door de sluis en op naar de camping. Het gebruikelijke ritueel van tent opzetten , eten koken en de avondwandeling. De volgende dag vol goede moed weer in de boten op naar Stavoren. Marco had een marifoon bij zich en daar kwamen we snel achter…. De berichten voor de scheepvaart van die middag gaven onverwacht een windwaarschuwing voor windkracht 6 geheel tegen alle eerdere berichten in. Voor onze veiligheid dus drie kilometer uit de kust maar rechtsomkeert gemaakt en de rest van de dag in de regen doorgebracht. Marco kon het water niet weerstaan en is toch nog even een lekker eind gaan varen. Plan B werd het in een keer varen van de laatste 2etappes. Zondagmorgen 6.30u op en ja , we zaten exact op de afgesproken tijd ,9 uur , in de boten. Op weg met ZW3 in de rug die echter al snel draaide naar W en af en toe aantrok naar 4. Echter dit keer doorpeddelen en niet omkeren!. Na drie uur peddelen deels in de stromende regen zetten we om 12 uur in Stavoren voet aan wal, waar net voor de ingang van de oude haven een klein strandje lag. We ontdekten op de dijk een keurige lunch-plek onder een afdakje, dus uit de wind en droog ! Stavoren is goed voor zijn gasten. Bij vertrek voor de laatste drie uur peddelen moesten we weg van de lage wal van het strandje wat ook nog vol met keien lag. Zowel onder als boven water, even opletten dus. 13 uur vertrek, de wind trok wat aan naar een kleine 4 nog steeds van opzij. Maar toch : 16.15u stonden we op de steiger van Makkum! 42 km deze dag . Hoera, mission completed! Zelfs de auto stond daar waar ik hem had neergezet.
Marco werd door zijn geliefde opgehaald en Dik en Martine gingen bij mij in de auto. Drie kajaks dus op het dak, effe opletten en niet te hard rijden dan maar. Afijn een uur of half acht waren we bij het botenhuis. Afladen en met het geweldige gevoel van “we hebben het weer gehaald” allemaal met een goed gevoel naar huis. Het enige foutje deze dagen ? wederom had ik maandag geen vrij genomen en liep dus om 6uur mijn wekker af….. als ik me dat volgend jaar nog herinner doe ik dat anders !